PMI PMP PDU ITIL v3 training and materials

HomeITIL

Co nowego w ITIL v3 ?

Like Tweet Pin it Share Share Email

Ostatnio, bardzo modnym tematem stał się ITIL w wersji 3, poniżej postaram się odpowiedzieć na pytanie: jakie nowości z sobą niesie oraz czy warto?

Pierwsze, co mi się nasuwa na myśl w temacie ITIL w wersji 3, to słowa Jereon Bronkhorst ‘a z HP wypowiedziane na I kongresie ITSMF Polska: ITIL v2 mówi – „Do the things right”, a ITIL v3 dodaje „Do the right things„. Muszę przyznać, że coś w tym jest i rzeczywiście ITIL v3 kładzie nacisk nie tylko na to, żeby prawidłowo dostarczać usługi, ale żeby również dostarczać te, które są potrzebne i generują wartość dla naszego klienta.

             Jeśli chodzi o bardziej oczywiste różnice to zmieniona została całkowicie struktura biblioteki, wersja 2 koncentrowała się na procesach, podczas gdy wersja 3 koncentruje się na cyklu życia usługi, od tworzenia strategii, poprzez projektowanie, wprowadzanie „na produkcję”, utrzymanie, aż do ciągłego doskonalenia usług.Najbardziej widoczną zmianą jest to, że zmniejszyła się ilość książek w bibliotece z siedmiu do pięciu, a to, że procesy zostały pogrupowane w kolejne fazy cyklu życia usługi, zrobiło bardzo dobrze samej bibliotece. Do tej pory większość „ekspertów i znawców ITIL” znała jedynie dwie części: „Service Support” i „Service Delivery”, podczas, gdy obecny układ zachęca do zapoznania się z całością biblioteki.

            Same książki również czyta się znacznie lepiej – jest więcej praktycznych przykładów, odniesień do innych pozycji literaturowych, gdzie można pogłębiać wiedzę na dany temat. Cała biblioteka jest również w większym stopniu spójna wewnętrznie, no a jeśli, ktoś postanowi zamiast wersji papierowej (choć przecież można kupić obie), kupić wersję elektroniczną to otrzyma dostęp do biblioteki, która żyje i jest uaktualniania na bieżąco.            Z ITIL w wersji 3 będą zadowoleni również czytelnicy z firm świadczących komercyjnie usługi IT – organizacja IT to już nie tylko dział IT w przedsiębiorstwie (jak można było odnieść wrażenie czytając „dwójkę”).  ITIL v3 to 22 procesy opisane w 5 książkach:  Service Strategy:

  • Financial Management
  • Demand Management – co prawda koncepcja ta pojawiła się już w wersji 2 (przy Capacity Management), ale tu jest opisany jako osobny proces
  • Service Portfolio Management – zarządzanie portfelem usług

Service Design:

  • Service Level Management
  • Availability Management
  • Capacity Management
  • IT Service Continuity Management
  • Service Catalog Management – proces zapewniający powstanie i utrzymanie katalogu usług; z ciekawszych rzeczy można wymienić, że ITIL v3 wyróżnia dwie składowe katalogu usług: zewnętrzną i wewnętrzną, Pierwsza przeznaczona jest dla biznesu, druga zawiera usługi niezbędne do dostarczenia usług dla biznesu.
  • Supplier Management
  • Information Security Management

 Service Transition:

  • Change Management
  • Configuration Management
  • Release Management
  • Service Validation and Testing, np. testowanie nowych zmian
  • Evaluation, zarządzanie ryzykami związanym z nową zmianą
  •  Knowledge Management

 Service Operation:

  • Incident Management,
  • Problem Management,

  • Event Management.

  • Request Fulfillment, zarządzanie cyklem życia wszystkich zapytań o usługę, zarówno od użytkownika jak i od klienta,
  • Access Management, zarządzanie prawami i tożsamością użytkowników

  Continual Service Improvement: Dodatkowo ITIL v3 wprowadza trzy nowe funkcje (poza ServiceDeskiem): Technology Management, IT Operations Management, and Application Management.

         A czy warto poświęcać swój czas na „trójkę”?

Osoby, które nie znają jeszcze ITIL’a powinny zapoznać się od razu z wersją trzecią, chyba, że chcą to zrobić biorąć udział w szkoelniach, a te na razie są dopracowane jedynie dla wersji drugiej. Szkoląc ludzi warto ich najpierw przeszkolić z wersji drugiej, a potem dać im do ręki podręczniki od „trójki”, oczywiście niektóre koncepcje są całkowicie rewolucyjne, ale nie dla szeregowych pracwonikó, a raczej dla osób odpowiedzialnych za całą organizację IT.

Tematu na pewno nie wyczerpałem w tym poście i wraz z lekturą „trójki” możecie liczyć na kolejne posty. 

Comments (0)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *