Czym tak na prawdę jest CMDB (Configuration Management DataBase)? Do czego ma służyć? Jak podejść do wdrożenia w swojej organizacji? Jeśli zastanawiacie się nad tymi pytaniami polecam Wam ciekawy artykuł o mitach CMDB.
Światowy rynek CMDB rośnie z roku na rok i w 2007 osiągnął wartość 2,67 mld. $, a jednak podobnie tak jak rośnie rynek CMDB, rosną również wątpliwości czym jest CMDB. Za te wątpliwość można winić po części samego ITIL – CMDB to Configuration Management DataBase, ITIL v3 prostuje tę sytuację i zamiast CMDB mamy już CMS czyli Configuration Management System (w wielkim uproszczeniu, bo to już nie to samo).
Jakie jest więc główny cel CMDB? Odpowiedź to, wizualizacja informacji o komponentach infrastruktury IT tak, aby ułatwić zrozumienie zależności pomiędzy tymi komponentami w kontekście świadczonych przez organizację usług. Czyli między innymi, by przed wprowadzeniem zmiany w środowisku IT można było wykonać analizę wpływu zmiany na usługi (co przy ogromnej liczbie zmian wprowadzanych ręcznie może dramatycznie obniżyć poziom incydentów wywołanych błędami ludzkimi).
Więcej szczegółów przeczytacie w artykule Michelle Hudnall – Myths of CMDB, tam też poznacie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się mity odnośnie CMDB.
Jak już jestem w temacie CMDB, to trudno nie wspomnieć o fajnym e-booku, który udało mi się ostatnio znaleźć (a przyda się on każdemu planującemu wdrożyć CMDB u siebie w organizacji) Delivering Better Service with a CMDB autorstwa Shirley Lacy – jednej z autorek ITIL v3, a dokładnie zarządzania konfiguracja w publikacji Service Transition (niestety wymagan jest rejestracja).
Poniższe linki mogą okazać się interesujące, jesli szukasz informacji na temat CMDB.