SIAM (Service Integration and Management) znany również pod nazwami takimi jak: MSI (Multi-Sourcing Integration), SMI (Service Management Integration), SI (Service Integration), SMAI (Service Management and Integration), SI&M (Service Integration & Management) jest metodą zarządczą, która ma zastosowanie w przypadku środowisk, w którym usługi są dostarczane przez wielu partnerów. Aktualnie, jest to jeden z najgorętszych tematów w świecie zarządzani usłgami (ITSM), no może z wyjątkiem DevOpsów.
Obecnie, ze świecą szukać dobrych materiałów na temat SIAM (kilka z nich zaprezentuję w osobnym wpisie), wiedza i doświadczenie na temat SIAM jest dobrze chroniona przez firmy, które zajmują się świadczeniem usług, jest to element ich przewagi konkurencyjnej. Dlatego, bardzo dobrą wiadomością jest to, że pojawiła się na rynku dobra publikacja na temat SIAM, dodatkowo całkiem za darmo – SIAM-Foundation-Body-of-Knowledge, której towarzyszy certyfikacja zarządzana przez Exin.
Co znajdziemy w dokumencie?
Podstawowe defincije, modelue, historię, zakres – nie oczekujemy zbyt wielu szczegółów – za to możemy spodziewać się materiału, który bardzo dobrze porządkuje podstawowe pojęcia w tym obszarze.
Dokument składa się z następujących rozdziałów:
- SIAM roadmap – zarys planu (przykładowego) wprowadzania SIAM w organizacji
- SIAM structures – prezentuje różne modele organizacyjne SIAM, z przedstawieniem wad i zalet każdego z nich
- SIAM and Other practices – przykładowe praktyki związane z SIAM oraz ich powiązanie z innym metodykami/frameworkami (ITIL, ISO 20000, Lean, Cobit 5, DevOps, Agile).
- SIAM Roles and Responsibilities – dla typowej implementacji SIAM
- SIAM Practices -konkretne praktyki stosowane w obszarach: ludzi, procesów, pomaru i technologii (z mojego punktu widzenia dosyć praktyczne)
- SIAM Cultural Consideration – oddzielny rozdział, poświęcony współpracy w modelu SIAM organizacji, które posiadają znaczące różnice kulturowe (co jest typowe dla SIAM)
- Challenges and Risks – co nas może czekać przy wprowadzania modelu SIAM
Oprócz SIAM-Foundation-Body-of-Knowledge, opublikowano również SIAM-Foundation-Process-Guides, który prezentuje wskazówki, które należy wziąć pod uwagę, przy projektowaniu procesów, które mają działać w modelu SIAM (w głównej mierze są to procesy ITILowe). Jeśli planujecie się zmierzyć (albo już to robicie) z SIAM w praktyce, to polecam ten drugi dokument jako miejsce, od którego warto zacząć.
Obydwa dokumenty możecie pobrać zarówno z mojego bloga (redystrybucja ich jest bezpłatna), albo bezpośrdenio od autorów (wtedy macie pewność, posiadania najświeższej wersji) – Scopism site.