PMI PMP PDU ITIL v3 training and materials

HomeIT Management

ITIL, co w tym jest nowego?

Like Tweet Pin it Share Share Email

This post is also available in English. Miałem ostatnio okazję rozmawiać z wieloma osobami, które były bezpośrednio po kursie z podstaw ITIL. Jedna z opinii na temat ITIL zastanowiła mnie trochę bardziej.

„Wiesz Mateusz, ten cały ITIL to nic nowego; tak przecież powinno się robić, co więcej każdy rozsądny manager doszedłby do tego wszystkiego sam, po pewnym czasie.”

English versionÜbersetzen Sie zum Deutsch/GermanTraduzca al Español/SpanishTraduisez au Français/FrenchTraduca ad Italiano/ItalianTraduza ao Português/Portuguese日本語に翻訳しなさい /Japanese한국어에게 번역하십시오/Korean中文翻译/Chinese Simplified中文翻译/Chinese Traditionalترجمة الى العربية/ArabicVertaal aan het Nederlands/DutchΜεταφράστε στα ελληνικά/GreekПереведите к русскому/RussianOversetter til Norsk/NorwegianÖversätta till Svensk/Swedishहिन्दी अनुवाद करने के लिए/HindiTradueix al català/CatalanTulkot uz latviešu/LatvianPreložiť do slovenčiny/SlovakПереклад на українську/Ukrainian

Po części zgadzam się z tymi słowami, ale nie do końca. Rzeczywiście ITIL to nie żaden cudowny wynalazek, a raczej odkrycie praw(d), którymi rządzi się przyroda(biznes). Między innymi na ten temat miał fajną prezentację Ivor McFarlane (jeden z autorów Service Transition z 3 wersji ITIL) podczas II Kongresu itSMF Polska.

Ivor McFarlane - II Kongres itSMF Polska
Ivor McFarlane - II Kongres itSMF Polska

Jednak, czy każdy rozsądny IT manager doszedł by do tego samego? …Wątpię. Na pewno część wymyślonych procesów wyglądałaby podobnie, ale… czy powinniśmy zakładać, że każdy IT manager jest rozsądny? Siłą dojrzałych organizacji jest to, że cenią ludzi, ale całkowicie od nich nie zależą. Kolejne ale…, ile czasu potrzeba, żeby dojść do podobnych praktyk samemu, ile trzeba popełnić błędów, ile te błędy będą kosztowały organizację?

Dlatego frameworki takie jak ITIL są przydatne, szczególnie, gdy mówią: „możesz wziąć ze mnie to i to, ale jak tego nie weźmiesz to licz się z tym i z tym”.

Podsumowując, rzeczywiście ITIL nie jest czymś nowym, ale chyba nie tym miał być w swoich założeniach. ITIL pozwala startować organizacjom z lepszego punktu, bliższego optimum. ITIL niesie za sobą mądrość ekspertów-praktyków, którzy musieli zmierzyć się z podobnymi problemami niejednokrotnie. Po co odkrywać koło? Zajrzyjcie najpierw do ITIL, nie musicie brać wszystkiego, ale warto się zastanowić, dlaczego pewne procesy zostały ułożone w taki sposób, a nie inny.

Poniżej kilka przydatnych linków.

P.S. jak już jestem przy materiałach z kongresu ITSMF to polecam również obejrzeć prezentację Leszka Maśniaka z Gartnera, a w szczególności wykresy Hype Cycle, który pokazuje, że ITIL stanie się w pełni dojrzały w 2012.

Comments (4)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *