PMI PMP PDU ITIL v3 training and materials

Homeit frameworks

Zarządzanie aplikacjami framework ASL – Apps management with AS

Like Tweet Pin it Share Share Email

This post is also available in English. Pierwszy wpis z cyklu “frameworki w zarządzaniu IT” będzie poświęcony framewrokowi ASL, czyli Application Service Library.

Application Service Library ma już 6 lat i jest odpowiedzią dostawców usług zarządzania aplikacjami (firmy PinkRoccade – obecnie część Getronics) na braki drugiej wersji ITIL (ITIL v3 nadrabia znacznie braki swojego starszego brata).

ASL jest rozpowszechnione głównie w Holandii, jednak biblioteka dostępna jest również w wersji angielskiej, stosowanie ASL jest darmowe – wszystkie prawa do biblioteki posiada „ASL BiSL Foundation”. Żeby zapoznać się z zawartością biblioteki ASL należy zakupić książkę ASL, A framework for application management, książkę tez można kupić przez portal ITLIFE.PL.

Framework ASL składa się z opisu 26 procesów pogrupowanych w 6 klastrów (Maintenance & Control, Enhancement / Renovation, Connecting Processes, Organizational Cycle Management, Applications Cycle Management, Management) , które ułożone są na 3 poziomach (Operations, Management, Strategy).

Poziom

Klaster

Proces

Operations

Maintenance & Control

Incident Management

 

 

Configuration Management

 

 

Availability Management

 

 

Capacity Management

 

 

Continuity Management

 

Connecting Processes

Software Control & Distribution

 

 

Change Management

 

Enhancement & Renovation

Impact Analysis

 

 

Design

 

 

Realization

 

 

Testing

 

 

Implementation

Management

Management

Planning and Control

 

 

Cost Management

 

 

Quality Management

 

 

Service Level Management

Strategy

Organization Cycle Mangaement

Market Definition

 

 

Account Definition

 

 

Service Delivery Definition

 

 

Technology Definition

 

 

Skills Definition

 

Application Cycle Management

Customer Organization Strategy

 

 

ICT Developments Strategy

 

 

ICT Portfolio Management

 

 

Life cycle management

 

 

Customer environment strategy

Role poszczególnych klastrów w bibliotece ASL są następujące:

Maintenance and control cluster – zapewnienie, że istniejące aplikacje są wykorzystywane efektywnie w celu wsparcia procesów biznesowych przy jak najmniejszym wykorzystaniu zasobów i jak najmniejszych przerwach.

Enhancement and renovation cluster – aplikacje są modyfikowane zgodnie ze zmieniającymi się wymaganiami biznesu (najczęściej w wyniku zmian procesów biznesowych).

Management – zapewnia, że wszystkie klastry z poziomu operacyjnego są zarządzane w sposób zintegrowany

Applications Cycle Management – odpowiada za dopasowanie Biznes – IT, celem jest stworzenie długoterminowej strategii dla systemów IT, która jest zgodna z długoterminową strategią całej organizacji

Organization Cycle Management – odpowiada za długoterminowy rozwój jednostki zarządzającej aplikacjami.

ASL powstał głównie, jako odpowiedź na braki w drugiej wersji ITIL (widać zresztą to po nazwach procesów obecnych w ASL). ITIL v3 został już znacznie lepiej przystosowany do problemów spotykanych przy zarządzaniu aplikacjami, jednak ASL nadal powinien znaleźć zastosowanie w tych organizacjach, które rozwijają własne aplikacje, jeśli korzytsamy z gotowych aplikacji i nie mamy potrzeby ich modyfikacji to ITIL v3 wystarczy nam w zupełności.

Pozostaje jeszcze kwestia popularności biblioteki ASL,  niestety jej popularność ogranicza się praktycznie do Holandii, gdzie jest około 2500 przeszkolonych osób.  Więcej informacji na temat ASL znajdziecie tutaj

Comments (1)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *