This post is also available in English. Pierwszy wpis z cyklu “frameworki w zarządzaniu IT” będzie poświęcony framewrokowi ASL, czyli Application Service Library.
Application Service Library ma już 6 lat i jest odpowiedzią dostawców usług zarządzania aplikacjami (firmy PinkRoccade – obecnie część Getronics) na braki drugiej wersji ITIL (ITIL v3 nadrabia znacznie braki swojego starszego brata).
ASL jest rozpowszechnione głównie w Holandii, jednak biblioteka dostępna jest również w wersji angielskiej, stosowanie ASL jest darmowe – wszystkie prawa do biblioteki posiada „ASL BiSL Foundation”. Żeby zapoznać się z zawartością biblioteki ASL należy zakupić książkę ASL, A framework for application management, książkę tez można kupić przez portal ITLIFE.PL.
Framework ASL składa się z opisu 26 procesów pogrupowanych w 6 klastrów (Maintenance & Control, Enhancement / Renovation, Connecting Processes, Organizational Cycle Management, Applications Cycle Management, Management) , które ułożone są na 3 poziomach (Operations, Management, Strategy).
Poziom |
Klaster |
Proces |
Operations |
Maintenance & Control |
Incident Management |
|
|
Configuration Management |
|
|
Availability Management |
|
|
Capacity Management |
|
|
Continuity Management |
|
Connecting Processes |
Software Control & Distribution |
|
|
Change Management |
|
Enhancement & Renovation |
Impact Analysis |
|
|
Design |
|
|
Realization |
|
|
Testing |
|
|
Implementation |
Management |
Management |
Planning and Control |
|
|
Cost Management |
|
|
Quality Management |
|
|
Service Level Management |
Strategy |
Organization Cycle Mangaement |
Market Definition |
|
|
Account Definition |
|
|
Service Delivery Definition |
|
|
Technology Definition |
|
|
Skills Definition |
|
Application Cycle Management |
Customer Organization Strategy |
|
|
ICT Developments Strategy |
|
|
ICT Portfolio Management |
|
|
Life cycle management |
|
|
Customer environment strategy |
Role poszczególnych klastrów w bibliotece ASL są następujące:
Maintenance and control cluster – zapewnienie, że istniejące aplikacje są wykorzystywane efektywnie w celu wsparcia procesów biznesowych przy jak najmniejszym wykorzystaniu zasobów i jak najmniejszych przerwach.
Enhancement and renovation cluster – aplikacje są modyfikowane zgodnie ze zmieniającymi się wymaganiami biznesu (najczęściej w wyniku zmian procesów biznesowych).
Management – zapewnia, że wszystkie klastry z poziomu operacyjnego są zarządzane w sposób zintegrowany
Applications Cycle Management – odpowiada za dopasowanie Biznes – IT, celem jest stworzenie długoterminowej strategii dla systemów IT, która jest zgodna z długoterminową strategią całej organizacji
Organization Cycle Management – odpowiada za długoterminowy rozwój jednostki zarządzającej aplikacjami.
ASL powstał głównie, jako odpowiedź na braki w drugiej wersji ITIL (widać zresztą to po nazwach procesów obecnych w ASL). ITIL v3 został już znacznie lepiej przystosowany do problemów spotykanych przy zarządzaniu aplikacjami, jednak ASL nadal powinien znaleźć zastosowanie w tych organizacjach, które rozwijają własne aplikacje, jeśli korzytsamy z gotowych aplikacji i nie mamy potrzeby ich modyfikacji to ITIL v3 wystarczy nam w zupełności.
Pozostaje jeszcze kwestia popularności biblioteki ASL, niestety jej popularność ogranicza się praktycznie do Holandii, gdzie jest około 2500 przeszkolonych osób. Więcej informacji na temat ASL znajdziecie tutaj
Hello,
there are also some interesting mind maps on ASL2 for further study. Highy recommedend:
http://www.mindmeister.com/356768604/asl-2-application-service-library-2