PMI PMP PDU ITIL v3 training and materials

Homeit governance

Stosowanie dobrych praktyk w IT ma znaczenie

Like Tweet Pin it Share Share Email

Wprowadzając w organizacji ITILa, COBIT, czy też inny zbiór dobrych praktyk, albo po prostu, gdy planujemy poprawę i doskonalenie procesów organizacji IT, zadajemy sobie często pytanie, gdzie zacząć? Spośród tak wielu dostępnych procesów, które mają naprawdę znaczenie dla naszej organizacji? Niedawno opublikowano interesujące wyniki badań na ten temat.

Otóż Information Technology Process Institute, opublikował wyniki badań przeprowadzonych wśród 330 organizacji IT z Ameryki Północnej. Wynika z nich, że istnieją pewne praktyki, w dziedzinie zarządzania IT, które mają większy wpływ niż inne na wyniki organizacji.

W niewielkich organizacjach IT były to:

  • wykrywanie nieautoryzowanego dostępu

  • określone konsekwencje, za umyślne wykonanie nieautoryzowanej zmiany

  • określony proces zarządzania znanymi błędami

W dużych organizacjach zestaw był trochę inny:

  • określony proces odnajdywania źródła problemów

  • aktualna i właściwa informacja o konfiguracji dla personelu IT

  • zmiany w pełni przetestowane przed wykonaniem release’u

  • określony proces przeglądu logów bezpieczeńśtwa

  • określone konsekwencje wynikające z niespełnienia uzgodnionego poziomu usług

  • określony proces zarządzania konfiguracją

  • określony proces testowania releasów przed uruchomieniem na środowisku produkcyjnym

  • Baza Zarządzania Konfiguracją (CMDB) określa relacje pomiędzy elementami konfiguracji

 

Czym charakteryzują się organizacje IT, które stosują powyższe zasady (dlaczego warto wybrać akurat te procesy)?

  • O 20% więcej projektów kończy się zgodnie z harmonogramem, niż w pozostałych organizacjach

  • O 18% wyższy poziom satysfakcji klientów

  • Znacznie większa liczba serwerów przypadające na jednego administratora – 32%

  • O 12% mniej nieplanowanej pracy niż pozostali

Jak widać ważne są ITILowe procesy zarządzania konfiguracją, zmianą, problemem, o dziwo nie ma tu popularnego zarządzania incydentem, ciekawe dlaczego? Wydaje się, że organizacje IT w Ameryce Północnej mają już na tyle rozwinięte i dojrzałe podstawowe procesy, że to, co na prawdę czyni różnicę pomiędzy najlepszymi, a najgorszymi to właśnie te bardziej skomplikowane i droższe w implementacji procesy takie jak np. zarządzanie zmianą.

Ciekawe, czy zatem ktoś, w niedlekiej przyszłości nie napisze artykułu „ITIL doesn’t matter” ??

Comments (0)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *