PMI PMP PDU ITIL v3 training and materials

HomeProject Management

Porażki w projektach IT – część II

Like Tweet Pin it Share Share Email

W tej części zajmę się wynikami badań firmy Tata Consultancy Services – największej indyjskiej firmy usługowej w branży IT (tej samej, która zamierza otworzyć w Krakowie i okolicach swoje oddziały).

 

 Badania zostały przeprowadzone wśród 800 menedżerów IT średniego i wysokiego szczebla w dużych przedsiębiorstwach,  wyniki są następujące:

62 % doświadczyło problemów z harmonogramem,

49 % miało problemy z przekroczeniem budżetu,

41 % nie udało się dostarczyć zamierzonej wartości dla biznesu i ROI,

W jedReakcja na porazki w projektach ITReakcja na porazki w projektach ITnej trzeciej firm wyniki „projektów IT” nie są zgodne z oczekiwaniami.

To, co jednak jest najciekawsze w tych badaniach to przede wszystkim to, że uzyskano odpowiedź na temat reakcji zarządu na tak kiepskie wyniki. Aż w 43% przypadków zarząd uważa, że opóźnienia, przekroczenia budżetów, itp.  są normalną rzeczą (i równocześnie koniecznym złem) w „projektach IT”.

Reakcja na porazki w projektach IT

Tak wysoki procent odsetek przypadków, w których brak jest reakcji na porażki w projektach nie może oznaczać nic dobrego dla działów IT. Nic dziwnego, że biznes później nie traktuje ich poważnie, gdyż po prostu nie wierzy w „słowo dane” przez IT.

Jeśli jednak przyjrzymy się dokładniej zestawieniu najczęstszych przyczyn porażek   opublikowanemu w poprzedniej części, to z niego wynika, że kwestie technologiczne są ważne, ale w cale nie najważniejsze. Twierdzę nawet (co jest zgodne z ostatnimi trendami, a szczególności z metodyką VAL IT, że nie ma czegoś takiego jak „projekt it”. Wszystkie te tak zwane „projekty it”, to są poprostu projekty biznesowe, których jednym z wielu elementów jest system informatyczny. Dlatego też w dzisiejszych czasach całkowicie zmienił się trend jeśli chodzi o sprzedaż IT, co raz mniej sprzedajmy systemów informatycznych / oprogramowania, a coraz częściej rozwiązujemy problemy klienta i/lub dostarczamy wartości jego biznesowi. Tak samo powinno rozmawiać IT z biznesem i bronić się przed tym, by projektom naklejano metkę „IT”.

Kończąc tą część artykułu wspomnę jeszcze o dwóch ciekawostkach, jakie TCS prezentuje w wynikach badań:

  • jednym z najskuteczniejszych środków zwiększających prawdopodobieństwo sukcesu projektów jest wprowadzenie skutecznego nadzoru nad projektami (np. systemy do zarządzania port folio projektów, biura projektów..),

  •  rozkład odpowiedzi w poszczególnych regionach Świata

Na koniec  tej części warto jeszcze obejrzeć jak TCS sam wspaniale prowadzi projekty, ale te dane traktowałbym już raczej bardziej sceptycznie – jako „chłyt markietingowy”.

Oczywiście na tym nie koniec w następnej części (prawdopodobnie w przyszłym tygodniu) kolejne wyniki badań, tym razem bardziej akademickie.

 

Comments (0)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *