PMI PMP PDU ITIL v3 training and materials

HomeIT Management

Mity na temat CMDB

Like Tweet Pin it Share Share Email

Czym tak na prawdę jest CMDB (Configuration Management DataBase)? Do czego ma służyć? Jak podejść do wdrożenia w swojej organizacji? Jeśli zastanawiacie się nad tymi pytaniami polecam Wam ciekawy artykuł o mitach CMDB.

Światowy rynek CMDB rośnie z roku na rok i w 2007 osiągnął wartość 2,67 mld. $, a jednak podobnie tak jak rośnie rynek CMDB, rosną również wątpliwości czym jest CMDB. Za te wątpliwość można winić po części samego ITIL – CMDB to Configuration Management DataBase, ITIL v3 prostuje tę sytuację i zamiast CMDB mamy już CMS czyli Configuration Management System (w wielkim uproszczeniu, bo to już nie to samo).

Jakie jest więc główny cel CMDB? Odpowiedź to, wizualizacja informacji o komponentach infrastruktury IT tak, aby ułatwić zrozumienie zależności pomiędzy tymi komponentami w kontekście świadczonych przez organizację usług. Czyli między innymi, by przed wprowadzeniem zmiany w środowisku IT można było wykonać analizę wpływu zmiany na usługi (co przy ogromnej liczbie zmian wprowadzanych ręcznie może dramatycznie obniżyć poziom incydentów wywołanych błędami ludzkimi).

Więcej szczegółów przeczytacie w artykule Michelle Hudnall – Myths of CMDB, tam też poznacie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się mity odnośnie CMDB.

Jak już jestem w temacie CMDB, to trudno nie wspomnieć o fajnym e-booku, który udało mi się ostatnio znaleźć (a przyda się on każdemu planującemu wdrożyć CMDB u siebie w organizacji) Delivering Better Service with a CMDB autorstwa Shirley Lacy – jednej z autorek ITIL v3, a dokładnie zarządzania konfiguracja w publikacji Service Transition (niestety wymagan jest rejestracja).

Poniższe linki mogą okazać się interesujące, jesli szukasz informacji na temat CMDB.

Comments (0)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *