The post is also available in English. Istnieje powszechna opinia, że zarządzanie (usługami) IT = ITIL, czasami może jeszcze ktoś skojarzy to pojęcie z CobiT, tymczasem istnieje wiele różnych standardów, frameworków, które można stosować w zarządzaniu usługami IT, są to między innymi: AS-8005, ASL, BiSL, CMM, CMMI, CobiT, COPC2000, EFQM, eSCM(-SP2), eTOM, GFIM, ISO 20000 / 27001, ISPL, IT Balanced Scorecard, ITIL, ITIM, ITSCMM, M_o_R, MSP, OPBOK, OPM3, PM3, PMBoK, Prince2 Six Sigma, TickIT, VALIT. Nie wspominam tu już o typowo firmowych frameworkach, jak MOF, HP ITSM czy ITUP.
Nie wszystkie z nich są bezpośrednio związane z IT, jednak wszystkie mogą mieć zastosowanie w zarządzaniu IT. Dlatego współczesny CIO, czy konsultant IT powinni się orientować i poruszać w gąszczu frameworków. Nie oznacza to, że należy wszystkie je znać dogłębnie i stosować w swojej organizacji, ale warto wiedzieć, z czym się wiążą, jakie są główne idee, do czego mogą zostać wykorzystane, kto je stosuje, itp..
Skąd w ogóle zrodził się pomysł na frameworki, metodyki, zbiory najlepszych praktyk?
Prawdopodobnie głównym czynnikiem były szybkie zmiany zachodzące w dziedzinie zarządzania IT oraz to, że do niedawna manager IT, czy też CIO był zawodem, w którym wiedzę zdobywało się „w boju”. Popularne standardy zarządzanie takie, jak choćby ISO 9000 czy Balanced Scorecard były zbyt ogólne i nie dawały odpowiedzi managerom IT na pytanie – jak mają zarządzać informatyką. Dlatego zrodziła się potrzeba tworzenia metodyk, frameworków, które są pomocne w ułożeniu pracy działu IT.
W ramach nowego cyklu wpisów, postaram się przybliżyć powyższe standardy / metodyki.
Czekam na komentarze od Was, o którym frameworku chcielibyście przeczytać w pierwszej kolejności, może pominąłem jakiś (a na pewno nie słyszałem o wszystkich)?
Poniżej znajdziesz więciej informacji na temat ASL i frameworków IT.